Årsböcker

Register sorterat enligt titel

Register sorterat enligt årgång

Sedan 1960 har Göteborgs Hembygdsförbund kommit ut med 36 årsböcker. De flesta nummer i serien har varit utgivna under titeln Göteborg förr och nu, med en rad författare. Böckerna täcker ett tvärsnitt av Göteborgs historia och betraktas som uppslagsverk. De är lättlästa, men har även akademisk höjd. Löpande i många av delarna finns den viktiga Göteborgsbibliografin. Vissa av årsböckerna har varit temanummer, men i de flesta årgångar erbjuds ett ”smörgåsbord” med artiklar i skilda göteborgsämnen.

Temanummer
Östra Nordstaden. Del VIII, 234 sid. (1973). Maja Kjellin och Anders Bothén.
Karl IX:s Göteborg. Del X, 367 sid. (1975). Ralf Scander.
Klippans kulturreservat. Del XII, 143 sid. (1977). Elof Lindälv.
Hur idrotten kom till stan [Göteborg]. Del XV, 272 sid. (1981). Roland ]erneryd.
Göteborg, Skottland och vackre prinsen. Del XVI, 151 sid. (1982). Göran Behre.
Kronologiska anteckningar om viktiga händelser i Göteborg 1619-1982. Del XVII, 180 sid. (1982). Agne Rundqvist, m.fl.
Litteraturen om Göteborg 1921-1965. Del XIX, A – N, 243 sid. (1984). Lage Hulthen.
Litteraturen om Göteborg 1921-1965. Del XXI, O – Ä, 262 sid. (1987). Lage Hulthen.

Beställningar
Prisuppgifter och beställningar genom Göteborgs Hembygdsförbund, Postgatan 4, 411 13 Göteborg. Tel 031-13 57 14. Expeditionen är öppen tisdag och torsdag kl. 10.00-13.00 i jämn vecka. Expeditionen har sommarstängt 15 juni – 21 augusti. Beställning via mail: exp.gbghembygd@gmail.com.

Göteborgsbibliografin
Göteborg kan skryta med att ha litteraturen om staden från äldsta tid bibliograferad. År 1925 (400 sid.) utkom S. Abersténs Bibliographia Gothoburgensis, en systematisk förteckning över titlar rörande Göteborg som utkommit från 1715 till 1920. En uppföljare kom med Lage Hulthéns Litteraturen om Göteborg 1921-1965 på sammanlagt drygt 500 sidor, utgivna i två delar i förbundets skriftserie 1984 och 1987. Litteratur utgiven från och med 1966 är årsvis bibliograferad i Göteborg förr och nu från och med del V (1968).

litteratur1
litteratur2

Lilla Göteborgsserien
Ett antal småskrifter i Lilla göteborgsserien har utgivits under åren. Bland annat skrev vår hedersordförande Alf Hermansson om Hur tre gamla göteborgshus räddades.

framsida